مشاوره چیست؟


در ایران مسئله راهنمایی و مشاوره و تهیه مقدمات آن بین سالهای ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۰ شروع شد و جریان پیدا کرد. از سالهای ۱۳۳۷ با برگزاری سمینارهای متعددی طرح مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش مطرح شد و نیز تربیت نیروی مشاوره در دانشگاه‌ها و تهیه ابزار کار مشاوران، دوره‌های کارآموزی ضمن خدمت، تهیه وظایف و طرح و جاانداختن آن از جمله اقدامات بعدی در این دوره بوده‌است. برای پیشرفت و گسترش این طرح اقدامات متعددی انجام شد. دوره‌هایی ترتیب داده شد تا دست اندرکاران تعلیم و تربیت با برنامه راهنمایی آشنا شوند. اعزام مشاوران به مدارس، تهیه مقالات و بروشورهای مختلف، تهیه پرونده‌های تحصیلی و تربیتی، تهیه پرسشنامه‌های مختلف و ایجاد مراکز مشاوره و راهنمایی در برخی از مراکز استانها از جمله اقداماتی است که در این دوره به عمل آمد. در سالهای ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ کنفرانسهایی که در مشهد و آبادان تشکیل یافتند لزوم راهنمایی در مدارس را تأکید کردند. تا اینکه در سالهای ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ در دانشسرای عالی تهران درس مشاوره و راهنمایی جزو دروس رسمی‌قرار گرفت. از مهر ماه ۱۳۵۰ که اولین کلاس دوره راهنمایی تحصیلی تشکیل شد تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی‌به پیروزی رسید در زمینه اجرای برنامه راهنمایی، فعالیتهای زیادی صورت گرفت که آشنا ساختن والدین و مربیان و دانش آموزان با برنامه‌های مشاوره و راهنمایی به اعزام مشاورین به مدارس، تهیه پرونده تحصیلی، تست و اجرای آنها از آن جمله می‌باشد.

معانی مختلف مشاوره

البته مشاوره یک موضوع بسیار وسیع و پیچیده میباشد که برای تشریح آن فقط یک تعریف کافی نه میباشد و باید برای واضیح ساختن خصوصیات این موضوع حد اقل چندین تعریف داشته باشیم تا باشد تمام ابعاد مشاوره برای خوانندگان گرامی روشن گردد. بهتر است به تعریف های که در ذیل تذکر یافته رجوع شود:مشاوره عبارت از پروسه جمع آوری معلومات از دیگران و فراهم ساختن معلومات به دیگران میباشد.و یا به عبارت دیگر مشاوره عبارت از پروسه نفوذ کردن در دیگران و انجام دادن کار ها توسط دیگران میباشد.مشاوره مهارتهای بنیادی تکلم را گویند که توسط آن یک آمر اوامر خویش را به مادونانش می رساند.مشاوره عبارت از پروسه افهام و تفهیم میان دو جانب میباشد که باهم در حال صحبت اند.مشاوره به معنی دادن مشورت به دیگران و وادار ساختن دیگران برای انجام آن میباشد.مشاوره مرحله گفت و شنید بین افراد یا گروها میباشد که در آن تبادله افکار برای بهبود ماموریت های قبلا تنظیم شده صورت میگیرد.مشاوره عبارت از طرز برخورد و مشورت دادن به دیگران میباشد چه در زمان مصاحبه رسمی باشد. چه هنگام امر کردن به مادون باشد و یا که هنگام جروبجث با فامیل و دوستان، در هر موقع و مورد انسان به یک طرز خاص برخورد نیاز دارد تا بتواند هدف اصلی خود را به دیگران ارائه نموده و بدون اینکه باعث دلگیری و ملالت دیگران گردد نظریات خود را به آنها برساند و آنها را به انجام کار های مطابق ذوق خود آماده سازد و یا حد اقل آنها را هم نظر خود سازد.

  

اول مشاوربامدیریت سرکارخانم شراره مهبودی این بار پیشگام در برگزاری همایش دکترشهاب اناری



موسسه اول مشاور با مدیریت سرکار خانم شراره مهبودی پیشگام در برگزاری همایش ها و سمینارهای استارتاپی و مدیریتی در تاریخ ۹۶/۱۱/۱۲اقدام به برگزاری همایش در دانشگاه تهران نمود.

این همایش با موضوع برند سازی شخصی در بازار ایران با سخنرانی دکتر شهاب اناری (سخنران بین المللی از کانادا همکار برایان ترسی )نمود که با استقبال بیش از ۶۰۰ نفر از دوستداران کارآفرینی و ثروت آفرینی مواجه شد .در این همایش سخنران همایش دکتر شهاب اناری  به موضوعاتی چون تعریف برند،بازاریابی موثر،و فروش موفق پرداختندو همچنین درباره ساختن یک کسب و کار پرسود و معروف شدن در بازار  توضیحات کامل و مفصلی را در اختیار شرکت کنندگان گذاشتند .که با استقبال و رضایت شرکت کنندگان مواجه شد و این یک موفقیت بزرگ برای شراره مهبودی و تیم اول مشاور در کنارمرد همیشه موفق ایران دکتر شهاب اناری بود .



با تشکر از تمام دوستانی که در برگزاری این همایش همرا ما بودند.
راه های تماس برای اطلاعات بیشتر از همایش های بعدی و دوره های دکتر شهاب اناری
1.دفتر آموزش:02166908341
2. اینستاگرام :avval.moshaver
3.تلگرام :@avvalmoshaver

شغل پردرآمد با سرمایه کم برای خانم ها


به جرات می توان گفت کلیدی ترین و مهم ترین اتفاقات در طول تاریخ را زنان سبب گشته اند. از دیرباز این موجودات به ظاهر ضعیف ، ولی در باطن بسیار نیرومند همپا و همیار مردان در تمامی مراحل زندگی بوده اند. آنها را می توان مدیران خاموش و کم توقع هر خانه ای نام برد که با قدرت تمام می توانند هم در اجتماع باشند، هم خانه و زندگی را مدیریت کنند، و هم بار سخت باروری و رشد و نگهداری یک فرزند را بر عهده بگیرند. مسلما برای هر انسان امروزی و تحصیل کرده ای بسیار روشن و واضح است که نمی توان نقش مهم و اساسی زنان را در جامعه نادیده گرفت.جنسیتی که در حدود نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل داده و در بسیاری از جوامع دنیا صحبت از برابری های جنسیتی  در موردش دارند ، این دسترسی ها و برابری ها برای رسیدن به سطوح و موقعیت های بالاتر و فرصت های شغلی مهم تر هستند. همان گونه که واضح است خانواده اصلی ترین و پایه ای ترین نهاد در اجتماع است، و زن به طور قطع نقشی پررنگ و محوری در این نهاد دارد ، لذا اگر بتواند به رشد شخصی خود اهتمام بورزد، درحق تمام جامعه در تمامی سطوح لطف بزرگی کرده است. چرا که تمام فرزندان آینده ساز تحت تاثیر رفتار و تربیت مادران ، این موهبت های الهی دوست داشتنی هستند.

مزایای شاغل بودن خانم ها

از مزایای اشتغال زنان می توان به احساس امنیت روانی-مالی و احساس کارآمدی ، کمک به رفاه بیشتر مالی و آسایش خانواده ، برخورداری از ارتباطات بیشتر ، آگاهی از شرایط مهم روز، داشتن مستمری و بیمه برای دوران کهنسالی اشاره کرد. اگر پای صحبت های زنی شاغل بنشینید احتمالا از کمبود وقت و انرژی برایتان خواهد گفت. اینکه دیگر آن انرژی لازم که باید صرف بچه ها و همسر شود را بعد از زمان طولانی کار در خارج از منزل ندارد. برخی از این بانوان از سرد شدن روابط عاطفی خود با همسرشان که پیرامون گفتگوهای مالی در منزل رخ داده شکایت دارند. بگو مگو هایی از قبیل پول من یا پول تو لزومی ندارد که فقط خانم‌ها به دنبال مشاغل خانگی باشند. امروزه مشاغل خانگی پردرآمد برای آقایان از محبوبیت زیادی برخور است. بسیاری از شغل‌های خانگی را می‌توانید با آموزش خیلی کوتاه و کمترین سرمایه و درآمد در منزل خود انجام دهید و یک کار پردرآمد در منزل داشته باشید. کارهایی مانند وبلاگ نویسی، بازاریابی تلفنی، فروش کالا به صورت مزایده و حراج، ترجمه، تدریس خصوصی، پرورش گیاهان خانگی، طراحی و دوخت لباس، ساخت جعبه کادویی و عروسک سازی، فعالیت در صنعت خوراکی و غذای خانگی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای یک کار پردرآمد در منزل باشند.

 

ایده های کسب وکار جدید وپر سود



ایده های پولساز زیادی برای کار در منزل و کارآفرینی با سرمایه کم وجود دارد که می‌توان از همین امروز با سرمایه کم شروع کرد. یک اصل را هرگز فراموش نکنید، موفقیت فقط داشتن ایده های پولساز نیست بلکه پیاده سازی و اجرا کردن ایده هاست.تایوانی‌ها یک شعار اقتصادی جالب دارند: «هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه یک‌خانه!» این شعار اولین بار باهدف توسعه کسب‌وکارهای کوچک خانگی طراحی شد. آن‌ها گام اول کسب‌وکارهای کوچکشان را با فرآوری ساده محصولات برداشتند.تجهیزات لازم برای اجرای این سه ایده پولساز را با کمتر از ١٠‌ میلیون تومان می‌توانید، تهیه کنید. با در نظر گرفتن هزینه تهیه مواد اولیه حداکثر به ١۵‌ میلیون تومان سرمایه برای یک کارآفرینی خانگی پولساز نیاز خواهید داشت.یک دلیل ساده برای شروع یک کسب و کار این است که به سود برسیم. خوب، بهترین و پرسودترین کسب و کارهای کوچک کدام‌ها هستند؟ چه چیزی یک ایده کسب و کار کوچک را پرسود می‌کند؟ اگر بخواهید یک کسب و کار کوچک راه‌اندازی کنید این‌ها سوالاتی هستند که به ذهن‌تان می‌آیند. با توجه به گسترش استفاده از اینترنت در بین افراد جامعه و سوق یافتن انواع تجارت های سنتی و مدرن به سمت الکترونیکی و اینترنتی شدن، روز به روز شاهد به وجود آمدن سایت های جدید در این زمینه هستیم.از فروشگاه های اینترنتی گرفته تا سایت های خرید و فروش اجناس و کالاهای فیزیکی و مجازی.همه این عوامل نشان دهنده این است که تجارت در سطح اینترنت به صورت چشمگیری در حال رشد و پیشرفت است.

کسب وکارهای جدید و پر سود

یکی دیگر از مباحثی که در بستر اینترنت امروزه شاهد آن هستیم همکاری ها و مشارکت های اینترنتی می باشد.افراد با تشکیل گروه ها و تیم های اینترنتی به صورت مشارکتی و تیمی اقدام به انجام کارهایی در سطح اینترنت میکنند که در اکثر موارد هم اعضای تیم و گروه از مکان های جغرافیایی متفاوتی هستند و آشنایی کافی نیز به یکدیگر ندارند.همانند راه اندازی استارت آپ های اینترنتی.همه تجارت ها و مشارکت های گفته شده علاوه بر مزایایی که دارد دارای برخی معایب و مشکلاتی نیز هست که در صورت حل شدن این مشکلات چه بسا شاهد گسترش و بالا بودن درصد موفقیت آن ها نیز خواهیم بود.رسیدن به ایده کسب و کار با سرمایه کم ، آرزوی بسیاری از مردم است. اگر شما هم مانند مردم بسیاری از کشورها، در آرزوی راه اندازی کسب و کار شخصی‌تان هستید. صد البته موانع متعددی وجود دارد که شما را از اقدام عملی برای تحقق آن بازمیدارد. مثلا اینکه ممکن است انگیزه، یا وقت کافی، و یا حتی ایده مشخصی برای اجرای اینکار را نداشته باشید -البته هنوز!بیشتر افراد زمانیکه میفهمند برای شروع یک کسب و کار به پول احتیاج دارند، از فکر کارآفرینی منصرف می‌شوند -چرا که آنها این پول را ندارند. اما توجه داشته باشید که بهرحال علیرغم همه دشواریها، راههای تامین مالی مختلفی پیش پای شماست، مثل وام‌، تسهیلات، یا سایر گزینههای تامین مالی مانند تامین مالی از طریق سرمایه گذاری جمع بنابراین پول توجیه مناسبی برای عدم شروع یک کسب و کار نیست. اگر بخواهیم یک قدم از این ادعا هم جلوتر برویم حتی راه اندازی بعضی کسب و کارهای تقریبا سرمایه اولیه‌ای هم نمی‌خواهد!

 

مدیریت و استراتژی یک برند ومیزان تاثیر گذاری آن در موفقیت یک برند


وقتی به شرکت‌های معروف یا محصولات آنها فکر می‌کنید، تصویری که در ذهن شما شکل می‌گیرد به احتمال زیاد تصویری از نشانه آنها است؛ مثلاً سیب گاززده اپل. این پدیده، نشان‌دهنده آن است که ارزش ذاتی این برندها به خوبی ایجاد و به مرور شکل گرفته‌اند. در استودیو تبلیغاتی کینگ، ما فرایند ساختن برندهای فراموش‌نشدنی و ماندگار را با برنامه ریزی و مدیریت مناسب و عالی شروع و با ایجاد هویت بصری قدرتمند پیش می‌بریم.داشتن یک هویت و بطور کلی برند با کیفیت و با ثبات شرکت شما را برای مشتری سریعاً قابل شناسایی می‌کند. برندسازی کمکی است به کمپانی تا خود ر ا در بازار متمایز نشان دهد و توانایی ارضای نیازهای مشتریان را به صورت منحصر به فرد داشته باشد. این عامل شناسایی، وفاداری به برند را در مشتری ایجاد می‌کند که به تکرار خرید و قابلیت توصیه بیشتر کسب و کارتان به اطرافیان می‌انجامد.به نظر می رسد که اتخاذ چنین راهبردی، که در اصطلاح به آن برندینگ گفته می شود، مزایایی برای صاحبان کسب و کار داشته باشد. در بیان کارکردهای ویژۀ برند برای محصول اصطلاحاً گفته می شود که یک برند قوی از جانب مصرف کننده دارای ضمانت است. به این معنی که برند محصول به نقطه ای رسیده سهم قابل توجهی از بازار مصرف کنندۀ محصول متقاضی آن هستند و محصولات جایگزین را حتی با پیشنهاد قیمت پایینتر رد می کند.

عوامل موثر در مدیریت یک برند

چرا شرکتها به دنبال فرایند بعضاً هزینه بر برندینگ هستند. دلیل اول و احتمالاً اصلی این است که در دنیای امروز که ویژگی اصلی آن رقابت شدید بر سر تولید محصولات مختلف و پاسخگویی به نیازهای مختلف مصرف کنندگان می باشد، برند یک محصول به مثابه نام آن بوده و کلیۀ کارکردهای یک «نام» را می توان برای آن متصور بود. وقتی کودکی به دنیا می آید، انتخاب نام مناسب برای وی یکی از مهمترین و حتی سخت ترین تصمیماتی است که والدین کودک باید اتخاذ نمایند. در دنیای محصولات و خدمات نیز، وظیفۀ نامگذاری به همین میزان بازاریابان را به چالش می کشد. متخصصین برندینگ این واقعیت را به رسمیت می شناسند که نام برند یکی از فاکتورهای کلیدی ارزش آفرین برای برند و محصول می باشد چرا که بر روی به خاطر آوردن محصول برای مشتری تاثیر گذاشته و حامل معنی بوده و حتی بر وجهه و تلقی عمومی از برند نیز تاثیرگذار می باشد. اگرچه باید گفت نام برند و تنوع آن در ادبیات برندینگ خیلی تازگی ندارد.از جملۀ کارکردهای یک برند کارا، منحصر به فرد نمودن محصول و ایجاد امکان رهگیری سفارشات مربوط به آن محصول می باشد.دلیل دوم فراهم آمدن حمایت قانونی از انحصار ویژگیهای خاص یک محصول می باشد که در صورت عدم ثبت نام تجاری و برند برای محصول امکان کپی برداری و سوءاستفاده از آن فراهم خواهد آمد.سوم اینکه برندینگ این فرصت را برای تولیدکننده فراهم می آورد که برای خود مشتریانی وفادار و سودآور کسب کند. این وفاداری در فضای رقابتی بازار، به شرکت کمک بسیاری خواهد کرد و در طراحی عناصر آمیزۀ بازاریابی و اتخاذ راهبردهای متناسب با هریک، دست مدیران بازاریابی را باز می گذارد.